#

Eleni Kamma & Shila Anaraki – Casting Call / Episode 1

20:00 - 20:45

Gedanste 'rondleiding' door Theater aan het Vrijthof

Beantwoord Eleni Kamma's Casting Call en dompel je onder in de 'Triump of Parrhesia Parade', een theater parade en symbolische voorstelling van het hedendaagse Europa. Vertrekkend vanuit hartje Brussel met tussenstops in Athene en - deze avond -  in Maastricht kun je aansluiten bij de 25 verschillende parade-personages zoals The Fool, The Animal, The Drunk, The Angry en The Collector of Proverbs.

De groep artiesten, dansers en muzikanten - allen EU-burgers van verschillende afkomst, nationaliteiten en een diversiteit aan moedertalen, geworteld in tradities van de Europese populaire cultuur en kunst - komen tijdens Museumnacht Maastricht 2020 samen om te repeteren voor de Triump of Parrhesia Parade. Ze geven elk - via scènes van overdaad en gelach - hun mening over gemeenschappelijke concepten die onenigheid lijken te creëren zoals democratie en solidariteit. Maar, wat schuilt er achter het gelach en wie is de juiste komiek? En, wat is jouw mening? 

Over Eleni Kamma

Beeldend kunstenaar en researcher Eleni Kamma (Athene, 1973) woont en werkt in Brussel en Maastricht. Sinds 2015 werkt Kamma rond het begrip parrhesie: de moed om te spreken en de wil om het ethos van degene die luistert te transformeren. Ze is geïnteresseerd in het dialectische proces dat plaatsvindt wanneer mensen geconfronteerd worden met meningen. Haar werk beweegt zich langs een Moebius-stripschema, dat blijft circuleren van haar als individuele kunstenaar (tekeningen en objecten) naar dialectische samenwerkingen (films, performatieve evenementen, een dagboek) en weer terug.

Over Casting Call

Kamma benadert haar lange-termijnproject Casting Call (2016-doorlopend) als een parade en culturele allegorie voor het hedendaagse Europa. Met Brussel als hooflocatie, en Athene en Maastricht als 'repetitie-steden' fungeren en communiceren deze drie locaties als gastheren en geesten van belangrijke momenten in de geschiedenis van de Europese Unie; van het Verdrag van Maastricht van 1992 tot de Europese hoofdstad en het Griekse financiële drama dat zich de afgelopen zeven jaar heeft afgespeeld. 

Casting Call onderzoekt op speelse wijze de voorwaarden voor politiek die nu mogelijk is in de openbare ruimte, door het ontwikkeling van een gezamenlijke, artistiek en performatief kader. Kamma noemt dit proces een parrhesiastische theaterparade. Het is een uitgevonden genre van theatraliteit waarbij evenementen, acties en uitvoeringen worden opgevoerd door de 25 verschillende personagetypes. De scènes spelen zich en public af en beïnvloeden de omstanders om hun eigen mening te geven.

De ‘casting-oproep’ van de titel werkt zowel als een verwijzing naar de voorbereiding op een film- of theaterproductie alsmede als een uitnodiging voor inclusiviteit. Het uitbrengen van gelach, zoals het uitbrengen van een stem, komt neer op een daad van, proces en een oproep tot participatie.

Image: The Disguised, from Casting Call’s Characters Studies, Foto Romy Finke