#

Eleni Kamma & Shila Anaraki – Casting Call / Episode I

20:00 - 20:45

Theater aan het Vrijthof: Foyer

Casting Call: Episode I leent van pre-politieke middeleeuwse entertainment figuren zoals de Dwaas tot slapstick, satire, karikatuur. Het nodigt je uit om de relatie tussen het openbare leven en kunst, tussen de genres van komedie en kritiek in de geschiedenis, te heroverwegen.

In Casting Call: Episode I worden de exposities beschouwd als zowel gastheren, die de bezoeker uitnodigen om ze te ervaren, en als testers, die bewijs leveren voor hoe de circulatie van processen in Kamma's werk verloopt: van haar als individuele kunstenaar (via haar tekeningen, waar ze de Personages van de Parade vaststelt) tot dialectische samenwerkingen (via kostuums, rekwisieten, film en performatieve evenementen, waarbij de personages publiekelijk worden opgevoerd) en weer terug - materialiseren.

Voor Museumnacht Maastricht 2020 wordt de tentoonstelling verder tot leven gebracht door performer en dramaturg Shila Anaraki, die de rol van een module in de tentoonstelling op zich neemt. Vertrekkend vanuit haar eigen ervaring als performer in Casting Call: Episode I, voert Shila publiekelijk het Karakter van haar keuze uit om spanningen tussen individuele en collectieve praktijken aan te pakken en na te denken over hoe de noties van openbare tijd, openbare ruimte en vorm ons begrip van collectiviteit beïnvloeden. Daarbij haalt ze inspiratie uit de gelaagde geschiedenis van het gebouw, door blokken tekst en afbeeldingen, variërend van "religieuze tempel" tot het huis van de generaal tot het huis van het gemeentelijk museum, het stadsarchief, de stadsbibliotheek en de politie, om slechts enkele te noemen. 

MuseumnachtMaastricht_TheateraanhetVrijthof_EleniKamma_playground2018-18 kopie.jpg

Over Eleni Kamma

Beeldend kunstenaar en onderzoeker Eleni Kamma (Athene, 1973) woont en werkt in Brussel en Maastricht. Haar werk beweegt zich langs een Moebius-stripschema, dat blijft circuleren van haar als individuele kunstenaar (door tekeningen en objecten), naar dialectische samenwerkingen (films, uitvoerende evenementen, een dagboek) en weer terug, door erover te schrijven en er met anderen aan te werken. Sinds 2015 onderzoekt Kamma het begrip parrhesie: de moed om te spreken en daarmee het ethos van degene die luistert te transformeren.

Over Casting Call

Casting Call (2016-doorlopend) is een reeks gerelateerde pogingen, evenementen en manifestaties. Het onderzoekt op speelse wijze voorwaarden voor de politiek die vandaag de dag mogelijk zijn in de openbare ruimte, door middel van samenwerkingsontwikkelingen in een artistiek, performatief kader. Kamma noemt dit proces een parrhesiastische theaterparade. De parade ontwikkelt zich halverwege tussen een culturele allegorie van het hedendaagse Europa en een smeekbede van een gemeenschap van oude parrhesiastische lachers. Het is een uitgevonden genre van theatraliteit waarbij evenementen, acties en uitvoeringen worden opgevoerd door 25 verschillende personagetypes, zoals The Fool, The Animal, The Drunk, The Angry, The Collector of Proverbs etc. Deze personagetypes testen de mogelijkheid om moedig hun mening te uiten via scènes van overdaad en gelach. Daarbij gebruiken ze teksten in opdracht en schetsen over gemeenschapsgerelateerde concepten die onenigheid creëren: democratie, welvaart, solidariteit, Europa, talen, migratie, pluralisme. Kamma heeft deze geleend van het BELvue Museum, dat ze gebruikt om te reflecteren op België en de Belgische samenleving.

De scènes spelen zich publiekelijk af en beïnvloeden de omstanders om hun eigen mening te geven. Spreken in de naam van wie? Wie is de juiste komiek? De Casting Call’ van de titel werkt zowel als een verwijzing naar de voorbereiding op een film- of theaterproductie alsmede als een uitnodiging voor inclusiviteit. Het uiten van gelach, zoals het uitbrengen van een stem, komt neer op een handeling, een proces en een oproep tot deelname.

Casting Call wordt ondersteund door Mondriaan Fund, VAF Filmlab (Ontwikkeling), Stichting De Zaaier, Beursschouwburg, nadine/Wandering Arts Biennial, M-Museum Leuven, asbl Art/Recherche, Theater aan het Vrijthof, Centre d'art Le Lait, Provincie Limburg en Grensverleggers/deBuren.

Over Eleni Kamma

Beeldend kunstenaar en researcher Eleni Kamma (Athene, 1973) woont en werkt in Brussel en Maastricht. Sinds 2015 werkt Kamma rond het begrip parrhesie: de moed om te spreken en de wil om het ethos van degene die luistert te transformeren. Ze is geïnteresseerd in het dialectische proces dat plaatsvindt wanneer mensen geconfronteerd worden met meningen. Haar werk beweegt zich langs een Moebius-stripschema, dat blijft circuleren van haar als individuele kunstenaar (tekeningen en objecten) naar dialectische samenwerkingen (films, performatieve evenementen, een dagboek) en weer terug.

Over Casting Call

Kamma benadert haar lange-termijnproject Casting Call (2016-doorlopend) als een parade en culturele allegorie voor het hedendaagse Europa. Met Brussel als hooflocatie, en Athene en Maastricht als 'repetitie-steden' fungeren en communiceren deze drie locaties als gastheren en geesten van belangrijke momenten in de geschiedenis van de Europese Unie; van het Verdrag van Maastricht van 1992 tot de Europese hoofdstad en het Griekse financiële drama dat zich de afgelopen zeven jaar heeft afgespeeld. 

Casting Call onderzoekt op speelse wijze de voorwaarden voor politiek die nu mogelijk is in de openbare ruimte, door het ontwikkeling van een gezamenlijke, artistiek en performatief kader. Kamma noemt dit proces een parrhesiastische theaterparade. Het is een uitgevonden genre van theatraliteit waarbij evenementen, acties en uitvoeringen worden opgevoerd door de 25 verschillende personagetypes. De scènes spelen zich en public af en beïnvloeden de omstanders om hun eigen mening te geven.

De ‘casting-oproep’ van de titel werkt zowel als een verwijzing naar de voorbereiding op een film- of theaterproductie alsmede als een uitnodiging voor inclusiviteit. Het uitbrengen van gelach, zoals het uitbrengen van een stem, komt neer op een daad van, proces en een oproep tot participatie.

Casting Call wordt ondersteund door Mondriaan Fund, VAF Filmlab (development), Stichting De Zaaier, Beursschouwburg, nadine/Wandering Arts Biennial, M-Museum Leuven, asbl Art/Recherche, Theater aan het Vrijthof, Centre d'art Le Lait, Provincie Limburg en Grensverleggers/deBuren.


Credits Images

Header: Casting Call: Episode I (in post-production). Film still. Scene 23 EXT. BRUG & HET PROVINCIEHUIS, MAASTRICHT – DAG. 

De Animal Group (Shila Anaraki, Sahra Huby, Simone Schuffelen, Joep Vossebeld) komt aan voor het Provinciehuis. Ze zijn hier om op te treden: Democracy door Pieter de Buysser (BE).

Midden: RE-M-OMMEGANG (Re-M-Parade) Performance at M – Museum Leuven for Playground, 2018 Research, concept and direction: Eleni Kamma; performance and script developed in collaboration with Shila Anaraki; performer Shila Anaraki.

 ©Robin Zenner