PAKJE KUNST & KOFFIE

met Coffeelovers & Pakje Kunst-enaars
Amber Delahaye & Kitty Stoop

Museumnacht Maastricht daagt zichzelf elk jaar uit om duurzaamheid - in de breedste zin van het woord - naar een hoger niveau te tillen. Deze drive schuilt ook achter de bijzondere samenwerking met Coffeelovers en Pakje Kunst, waarmee elke millimeter papier zoveel als mogelijk getransformeerd wordt tot een waar kunstwerkje alsook een platform voor lokaal talent. Geniet vanaf 15 maart bij een Coffeelovers 'To-Go' van een bijzonder extraatje bij de koffie (of thee)!

CL_MUSEUMNACHT_251A6996_VIERKANT.jpg

Het kunstwerk is gecreëerd door Amber Delahaye & Kitty Stoop. Beiden zijn kunstenaars die meedoen aan het bijzondere initiatief Pakje Kunst: voor 4 euro heb je een uniek werkje van lokaal talent ter grootte van een sigarettenpakje rechtstreeks uit 'n old school automaat. Amber en Kitty vinden dat kunst iets is voor iedereen. Net als Museumnacht Maastricht maakt Pakje Kunst dit mogelijk. Vandaar dat Pakje Kunst ook niet ontbreekt op vrijdag 8 april. En waar anders, dan in het Coffeelovers Café in Boekhandel Dominicanen

We stellen Creative Master Minds Amber & Kitty graag aan je voor!

Welke rol speelt kunst in jullie leven en waarom is kunst - in de breedste zin van het woord - belangrijk. Nu misschien meer dan ooit?

Amber: Kunst is een kritische knipoog naar de maatschappij, om de maatschappij een (lach)spiegel voor te houden of haar meer te vormen naar jouw beeld en/of idealen.
Kunst vandaag de dag moet niet belerend zijn, maar met humor en een vrolijke noot. In een maatschappij waar iedereen tegenwoordig een mening mag en kan delen (soms hard en ondoordacht), vind ik het belangrijk niet de kleurrijke shine van de maatschappij te vergeten en de vriendelijkheid die hiermee gepaard gaat.

Kitty: Kunst geeft mij de kans om even los te komen van de dagelijkse sleur en zorgen. Het geeft stof tot nadenken en vrolijkheid, maar het brengt me vooral even in een andere wereld.

Zelf Coffee lovers of stiekem toch meer van de thee?

Amber: Ik hou van koffie, maar word er zo zenuwachtig van dat thee beter is. Dus Pakje Kunst & Decafé!
Kitty: Ik durf het bijna niet toe te geven hier, maar ik hou zo niet van warme dranken! Maar als ik écht moest kiezen, dan werd het toch (zoethout-)thee.

Wat vinden jullie zo bijzonder aan Museumnacht Maastricht?

Amber: De toegankelijkheid van Museumnacht Maastricht spreekt me erg aan. Zoals aangegeven, kunst is voor iedereen, maar niet iedereen durft deel te nemen of naar een museum te gaan omdat het vaak serieus en elitair voelt. Museumnacht Maastricht speelt met die vrolijke noot en die knipoog waar ik ook zo van houd. Pakje Kunst voelt zich hier dan ook helemaal thuis, en bezoekers kunnen zo zelfs een stukje mee naar huis nemen.

Kitty: Ik sluit me volledig aan bij Amber. Het maakt een bezoek laagdrempeliger, het geeft iets bijzonders aan een museumbezoek.

Het thema van dit jaar is 'Dream The Night Away'. Wat is jullie droom voor de wereld van morgen en/of de toekomst van kunst?

Amber: Mijn droom is dat de wereld nog meer gevuld gaat worden met kunst, muziek en dans. En dat vooral kinderen en jongeren gestimuleerd worden door ouders en school dat je mag gaan doen wat je leuk vind om de wereld nog mooier te maken!

Kitty: Dat kunst nog meer ingezet wordt om mensen te verbinden.

Museumnacht Maastricht 2022 Pakje Kunst & Koffie Coffeelovers

"Kunst kan die kleurrijke shine zijn. Het liefste voor iedereen."

Museumnacht Maastricht Pakje Kunst Amber Delahaye
Foto: Lieke Vroomen

Amber Delahaye
Heerlen

Amber Delahaye is een kleurrijke illustrator, verslaafd aan tekenen en houdt van alles wat met kunst en festivalsferen te maken heeft.

Info: amberdelahaye.com | Instagram

Kitty Stoop Coffeelovers Museumnacht Maastricht

Kitty Stoop
Heerlen

Kitty is een dromer pur sang. Als illustrator werkt ze voornamelijk met aquarellen en inkt. Geïnspireerd door de natuur, dieren en het dagelijks leven.

Info: kittystoop.com |  Instagram

Museumnacht Maastricht Coffeelovers